För några dagar sedan skars en kvinna över halsen för att hon vågade gå utan hijab i Kairo
Artikeln är skriven på Hijabdagen som finansieras med svenska skattebetalare
Är inte det minsta förvånad över att, SUM, Sveriges unga muslimer, ungdomsorganisationen med ideologiska och organisatoriska band till Muslimiska Brödraskapet, leder en demonstration och protesterar mot förbud att bära slöja i daghem och i skolor, senaste nu i skånska Skurup. Är inte heller är förvånad över att shiamoskén i Järfälla, som styrs av mulorna i Iran, anordnar en hijabkonferens. Alliansen mellan Muslimska brödraskapet och mulornas styre i Iran är känd för oss historiker. Ett exempel var när Muslimska Brödraskapets direkt efter den iranska revolutionen skickade en delegation för att träffa Imam Khomeini och för visa sitt stöd i maktkampen mot de demokratiska krafter som deltagit i revolutionen mot Shahen.
Synen på kvinnan i Muslimska Brödraskapet och i de iranska mullornas konservativa religionstolkning stämmer väl. Kvinnor och män har olika roller och juridiskt status i ett könsapartheidsystem. Hijab är symbolen för ett system som kräver att samhället totalitärt ska underkasta sig denna religiösa hållning. När mullorna i Iran lyckades eliminera de demokratiska krafterna införde man hijabtvång trots stora protester. Modiga iranska kvinnor betalar högt pris dagligen för att protestera mot denna ordning. Ordningspatruller utsätter kvinnor för offentligt piskrapp, som inte följer klädregeln.
I mitt födelseland Egypten kunde kvinnor klä sig utifrån egen vilja eller bada på allmänna stränder med baddräkt ända fram till 70-talet . Muslimska Brödraskapet försökte visserligen införa hijabtvång på 50-talet efter militärkuppen mot den egyptiska kungen Farouk. En maktkamp utbröt mellan kuppmakarna och som slutade med nederlag för brödraskapet. Under 70-talet lät dåvarande president Sadat brödraskapets aktivister få utrymme i en kamp mot demokratiska krafter. Vi har vittnesmål från en av de toppledarna för Brödraskapet, Abu Al Fotouh, om hur det gick till med hijabspridningen med hjälp av ”steg för steg-strategi”. Sadat betalade sitt liv som priset för den här alliansen med brödraskapet.
Senaste jag var i Egypten berättade min syster, som bor i Kairo, om den dagliga rädslan som hon känner när hon går på gatorna. Hon riskerar att få syra i ansiktet för att hon går utan hijab. Attacker från motorcyklister mot kvinnor som inte har hijab är numera vanliga. Under de senaste månaderna har sociala media visat fruktansvärda filmer och bilder om övergrepp mot kvinnor som trotsat det fortfarande illegala hijabtvånget. Kvinnor utan hijab får håret klippt på tunnelbanan. Angreppen utförs av kvinnor som klär sig i niqab (helt beslöjade kvinnor). En mobb utsatte två tjejer på nyårsafton i stor staden Mansoura. Mobben fick pågå i två timmar med hundratals manliga firande inblandade. Bara för några dagar sedan knivhöggs en kristen tjej i halsen för att hon vågade gå på gatan i en av Kairos förorter utan hijab.
En allvarlig konsekvens är numera att sexuella trakasserier och övergrepp har ökat markant, samtidigt med den här ökande könsapartheiden. Det trotts att eller därför att nästan alla kvinnor bär hijab idag. Kända religiösa predikanter lägger skulden för sexuella trakasserier på kvinnorna även om de har heltäckande niqab. De säger att kvinnornas färgade strumpor eller färgen på deras väskor kan vara orsaken till att de utsättas för trakasserier.
Det finns säkert naiva svenska kvinnor som ser på hijab som endast ett klädesplagg eller som en religionsfrihetsfråga som principiellt ska stödjas. Men att denna symbol är förknippad med en politisk, gender och religiös norm som kvinnor får betala ett dyrt pris för, måste vi samtidigt ha klart för oss.
Så mina svenska systrar. Gå inte i fällan. Normalisera inte hijab och niqab. Det handlar om ett sluttande plan mot ofrihet. Ni kommer att få betala dyrt för det.
Hur fungerar det idag på en badort, typ Hurghada eller Sharm-el-Sheik? Kan man som turist röra sig tryggt och västerländskt klädd där? Kan man ha baddräkt/ bikini på stranden? Frågar då vi varit i Egypten ett antal gånger, men senast för ca 10 år sedan och gärna vill dit igen?
Det går bra på alla privata badstränder. I turist badorter rör man sig tryggt med västerländskt klädda.