Yttrande till Nämnden för utredning av oredlighet i forskning över min forskning

Sameh Egyptson                                                                                                                                                                                                        24-11-21
Hällviksstrandsvägen 67B
236 38 Höllviken

Yttrande över Yassir Issas anmälan om oredlighet i forskning, dnr. 3.2–23/0021

Som synes av bifogade genomgång (Bilaga 1) av de av Sofia Bergström särskilt nämnda punkterna i Yassir Issas anmälan, finner jag att de förmenta fallen av förfalskning/fabricering inte stämmer och/eller kan tillbakavisas. Särskilt som de flesta av dem redan var tillrättalagda vid disputationen som Errata (23-02-02, inlämnad till NPOF) eller i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen, Stephan Borgehammar, Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa (23-02-02, inlämnad till NPOF).

Mahmoud Khalfis anmälan (23-05-30) kom till min kännedom först nu, varför jag yttrar mig över den i ett särskilt yttrande till NPOF (24-11-17).

Eftersom Errata 23-02-02 fanns till hands vid disputationen blir ju den från Yassir Issa till myndigheten inskickade anmälan för sakfel/förfalskning/fabricering i avhandlingen tämligen meningslös. Det är ju den tryckta texten med inlämnade errata som utgör avhandlingen och som iså fall ska anmälas. Detta är ju avhandlingens sammantagna egentliga text och som disputationen och betygsnämnden utgick från när avhandlingen godkändes. Errata 23-02-02 skickades till opponent och betygsnämnd en dryg vecka före disputationen som ägde rum 23-02-10, liksom till ordföranden vid disputationen, prefekten och dekanen.

Jag har följande sammantagna synpunkter på de av Sofia Bergström nämnda punkterna i Yassir Issas anmälan.

  1. I flera fall där anmälaren säger sig sakna ett empiriskt källstöd i avhandlingen, har denne inte beaktat de textavsnitt på andra sidor i avhandlingen där samma sak behandlas och redovisas mer noggrant, och därmed inte heller beaktat de källor som anförs i dessa andra textavsnitt. Dessa fall är kommenterade i Errata  23-02-02 som fanns till hands vid disputationen, eftersom jag då redan tagit del av Issas skrivelse.
  2.  I några fall där anmälaren saknar empiriskt källstöd, har jag helt enkelt glömt att anföra en tydlig källa, men i sådana fall har jag lagt till dem i Errata 23-02-02, som fanns till hands vid disputationen.
  3. Några få slarvfel i sakuppgifter hade jag också rättat till i Errata.
  4. I det mest besvärande fallet för mig, enligt min mening, hade ett helt stycke text fallit bort med sin viktiga fotnot, vilket också redovisades i Errata 23-02-02 vid disputationen och rättades till. Se punkt 41 i Bilagan, nedan.
  5. Några punkter hos anmälaren handlar om tolkning av yttranden, oftast kontextuell tolkning av politisk innebörd, där jag tolkar ett yttrandes innebörd i ljuset av situationen. Detta är ett rimligt förfarande vid all texttolkning, särskilt gällande innebörd i politiska texter. Detta finns också påpekat i yttrandet till prodekanus (för forskarutbildningen, Stephan Borgehammar, angående skrivelsen från Yassir Issa.
  6. Men jag vill framhålla att de flesta av dessa påtalade, förmenta felaktigheter var tillrättalagda och/eller besvarade vid disputationen genom de errata som där presenterades.
  7. En del av de punkter där NPOF vill ha särskilt kommenterade enligt ovan har jag redan besvarat i en annan insänd skrivelse till nämnden, nämligen mitt yttrande (23-02-02) till prodekanus för forskarutbildningen, Stephan Borgehammar,  som är ett yttrande över olika punkter i Yassir Issas anmälan om vetenskaplig oredlighet. Denna skrivelse hänvisar jag till ibland och citerar ur.

En kommentar om Texten i Bilagan nedan. Anmälarens påpekanden återges ordagrant nedan med normal text. Mina ursprungliga errata från 23-02-02, med tillägg 1 mars och 5 mars, presenteras också ordagrant, men med kursiverad text. Även citat från mitt yttrande till prodekanus Stephan Borgehammar återges med kursiv.  Detta för att uppnå maximal tydlighet om vad anmälaren påstår och vad jag redan har lämnat in som svar i mina dokument till NPOF.

I övrigt har jag även lagt till nya kommentarer till de angivna punkterna, för att ytterligare påpeka felaktigheter eller tillföra kompletterande sakuppgifter. Dessa skriver jag med fetstil.

Nedan i Bilagan följer mina av nämnden efterfrågade kommentarer till de anförda punkterna.

Sameh Egyptson
teol-dr.

Bilaga angående den särskilda punkterna i Yassir Issas anmälan

____________________________________________________________________________

Punkt 8

Yasir Al-Sayed Issa sid.328, not. 724.

Nämns som ordförande i Sverige unga muslimer,

Har aldrig varit ordförande för SUM eller en del av styrelsen SUM.

——–

Mitt svar enligt Errata 23-02-02:

4. På sid. 260 rad 18–19.

Står: Yasir Al-Sayed Issa (ordförande i Sveriges unga muslimer,

Ska stå: Yasir Al-Sayed Issa (pressansvarig i Sveriges unga muslimer)542a. Den nya fotnoten ska tillfogas nedtill på sidan. Ska stå: 542a Sveriges unga muslimer, SUM-Konferens 2010, utan datum. Arkiv 2022-01-27: https://archive.ph/cpeTB  

Förklaring 23-11-19:

Jag har blandat mellan Yasir och hans bror, Mustafa al-Sayed Issa; som bl.a. varit ordf. i SUM och FIFS. Yasir använder olika namn och olika stavning. Här redogör jag om Yasir Al-Sayed Issa namn: https://wordpress.egyptson.se/2023/08/25/vem-ar-adam-som-lurade-hela-den-svenska-journalistkaren/

Punkt 13

Haytham Rahmeh 313 660

Var ledare för en milis med ett par tusen krigare i Syrien, och att han smugglade vapen dit. Dessutom avslöjades att hans krigare hade gjort sig skyldiga till krigsförbrytelser.

Ingenstans i artikeln nämns krigsförbrytelser, och när man skriver: ”gjort sig skyldiga till” så menar man att det är belagt att en grupp är skyldig till krigsförbrytelser, men inga källor läggs fram på det påståendet.

——–

Kommentar. Detta har jag redan svarat på, finns i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa har jag redan förtydligat saken och mitt källmässiga stöd:

Det citat från SVT som jag stödjer mig lyder: ”Människorättsorganisationer har rapporterat om att oppositionen också gör sig skyldig till krigsbrott.” Uttalandet om krigsförbrytelser stödjer sig också på avhandlingens sid. 317–320, t.ex. fotnoterna 681–685.

Punkt 14

Yasir Al-Sayed Issa 313 660

”Dessutom avslöjades att hans krigare hade gjort sig skyldiga till krigsförbrytelser. Yasir Al-Sayed Issa försvarar Haytham Rahmeh och hans militära milis med det ’att det alltid förekommer brott från båda sidor i en konflikt’, men att de flesta brotten alltid utförs av regimer, underförstått inte av kämpande mujaheddin.”

Yasir nämner aldrig orden ”kämpande Mujaheddin”. Källan säger följande: ”Människorättsorganisationer har rapporterat om att oppositionen också gör sig skyldig till krigsbrott och Yasir al-sayed Issa ifrågasätter inte att så sker. Men han säger: – Det är ett vidrigt krig som pågår därborta och det begås brott från båda sidorna. Men de allra flesta övergreppen står Assad och hans regim för, säger han.” se länk: https://sverigesradio.se/artikel/5690795

——–

Detta har jag redan svarat på, finns i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Det är min tolkning att när Issa säger att ”det begås brott från båda sidor”, men att ”de allra flesta övergreppen står Assad och hans regim för”, menar att Rahmehs krigare, inklusive oppositionens mujaheddin, inte begår lika många övergrepp. Ordet mujaheddin är mitt sätt att beskriva vad Issa menar krigare, dvs. Rahmehs och oppositionens krigare. Se också sid. 317–320 och fotnoterna 681–685.

Punkt 16

Al-Sayed Issa 312 659

Han anser att ’vad som verkligen förenar dessa ungdomar är deras önskemål att hjälpa det drabbade folket i Syrien’. Issas kritik mot SÄPO och hans förklaring för jihadresor är uppenbart medial retorik. Tar man hans ord på allvar, och hans broders engagemang i krigshandlingarna, så ges orden ’hjälpa det syriska folket’ en speciell innebörd av väpnad jihad.

1. Egyptson citerar och ger sig själv samtidigt rätten att tolka citatet för att stärka sin tes. 2. ”Hans broders engagemang i krigshandlingarna” -avhandlingen saknar källor som dokumenterar ”engagemang i krigshandlingar” hos någon av Issabröderna som omnämns.

——–

Jag har redan svarat på detta, svaret finns i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa, och där angav jag källan i avhandlingens fotnot 658

Min bedömning av kontexten, särskilt utifrån BBC:s TV-program i not 658 om Issabrodern Filaaldins roll.
658) BBC Arabic, laddat ner från Fidaaldin Al-sayed Issas YouTubes kanal, 2018-01-28. https://youtu.be/DNUElM-iC1E Avhandlingsarkivet.
https://youtu.be/DNUElM-iC1E

________________________________________________________________________________

18

SUM 315

SLUTSATS: ”De (SUM) bedömdes dock av svenska myndigheter för att ha bristande respekt för ’demokratins idéer’, vilket kan betyda att man till exempel har uttalat sig förmildrande om väpnad jihad som vi såg i exemplet Syrien ovan”.

Exemplet om Syrien faller platt då man referar till Yasir Al-Sayed Issas citat i media gällande Syrien och påstår att han var ordförande för Sveriges unga muslimer vilket han aldrig varit. Han har aldrig ens varit förtroendevald i SUM. Domen om SUM är offentlig handling och det går utmärkt att läsa för den som är intresserad av vilka skäl domstolen anförde för att neka SUM rätten till bidrag, istället för att spekulera.

——–

Jag har redan svarat på detta, finns i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Uttalande om Syrien gavs av Yasir Al-Sayed Issa som är en känd figur i SUM, pressansvarig i Sveriges unga muslimer, se punkt 8.

Dåligt formulerat orden: (kan betyda att man) borde ha tagits bort och tilläggas i stället : …uttalat tydligt i domen och även…:

De bedömdes dock av svenska myndigheter för att ha bristande respekt för ”demokratins idéer”, vilket kan betyda att man uttalat tydligt i domen och även bekräftas av till exempel har uttalat sig förmildrande om väpnad jihad som vi såg i exemplet Syrien ovan.

_________________________________________________________________________

Punkt 25

Indikator nr 7 89

”7. Ekonomisk samverkan. Att organisationer eller ledningspersoner tar emot bidrag eller donationer som kommer från Brödraskapsorganisationer eller närstående personer eller stiftelser, eller går in i direkt ekonomisk samverkan med Brödraskapsorganisationer eller ledningspersoner.”

I resultatavsnitt anger Egyptson på sidan 273 att indikator 7 stämmer och att det bekräftar tesen om koppling till MB. I texten hänvisas till byggandet av Stockholms Moské, Göteborgs moské, och Örebro moské. Egyptson nämner också Gävle moské i förbifarten. Men belägg för att det förekommit bidrag, donationer eller ekonomisk samverkan med ”Brödraskapsorganisationer” eller ”ledningspersoner” i relation till moskébyggnationerna saknas. Byggandet av Stockholms moské finansierades inte från MBkontakter utan av insamlade medel i Sverige samt att Förenade arabemiraterna bidrog med en resterande större summa. Göteborgsmoskén finansierades av insamlade medel i Sverige och Saudiska staten kompletterade med en resterande större summa. Örebro moské har ingen koppling till Isalmiska förbundet, och det har inte heller Gävle moské.

——–

Detta har jag redan svarat på, finns i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Saudiarabien och Arabemiraten var närstående brödraskapets organisationer, och stödde dem på olika sätt, bland annat ekonomiskt vid den tiden. Det är allmängods i den internationella litteraturen som jag anger i fotnot 35.

Ytterligare information till NPOF 24-11-19:

Indikator nr 7 som nämns på sid. 273 handlar om Internationell finansiering av moskébyggen från länder där regimen hade nära kontakter med MB.

Kommentar till Issas påstående om att Örebro moské inte hr några kontakter med Islamiska förbundet. Men jag finner ett tydligt samband dem emellan. Jag har jämfört Örebromoskéns syn på sharia på deras hemsida, centralt i dessa organisationers religiösa ideologi, med Islamiska förbundets hemsida. Som jag ser det är närheten mellan dem mycket tydlig:

Islamiska förbundets hemsida: Vad är shari’ah? Den islamiska shari‘ah är ett gudomligt föreskrivet budskap och riktlinjer vars primära mål är mänsklighetens bästa. Dess principer är avsedda att skydda människor från ondska och leda dem till det som är bäst i alla aspekter av livet. Dessutom är det bästa till för alla – rika och fattiga, styrande och underordnade, män och kvinnor, muslimer och icke-muslimer. Icke-muslimer har rätt att tillbe och att sköta sina personliga och sin familjs angelägenheter enligt sina egna normer. Shari‘ah ger föreskrifter som garanterar rättvisa, främjar den allmänna välfärden, bevarar ordning, säkrar mänskliga rättigheter och definierar ansvar. Källa: https://www.islamiskaforbundet.se/fragor-och-svar/   Örebro moskés hemsida: Vad är shari‘ah? Den islamiska shari‘ah är ett gudomligt föreskrivet lagsystem vars primära mål är mänsklighetens bästa. Dess principer är avsedda att skydda människor från ondska och leda dem till det som är bäst i alla aspekter av livet. Dessutom är det bästa till för alla – rika och fattiga, styrande och underordnade, män och kvinnor, muslimer och ickemuslimer. Ickemuslimer har rätt att tillbe och att sköta sina personliga och sin familjs angelägenheter enligt sina egna normer. Shari‘ah ger föreskrifter som garanterar rättvisa, främjar den allmänna välfärden, bevarar ordning, säkrar mänskliga rättigheter och definierar ansvar. Källa: https://web.archive.org/web/20220522020840/https://orebromoske.se/om-islam/  

_______________________________________________________________________________

Punkt 28

105 161

”Trots att Islamiska förbundets medlemmar och dess sidoorganisationer är beroende av offentligt ekonomiskt stöd som uppgår till hundratals miljoner kronor årligen, lämnar dessa organisationer inte ut någon information.”

I källhänvisningen 161 står det: ”I SST:s arkiv saknas ekonomiska eller personella redovisningar i nästan alla årliga rapporter från FIFS, där Islamiska förbundens medlemmar ingår.” Här görs ett grovt fel genom att Egyptson antar att alla IFiS medlemmar är medlemmar i FIFS. FIFS är ett trossamfund och IFIS är inte det. Därutöver lämnar inte trossamfunden en förteckning över sina medlemmar eftersom en sådan förteckning kan vara ett brott mot förbudet att kartlägga personers trosinriktning m.m.

———-

Detta har jag svarat på, finns i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Uttalandet om att inte lämna ut information gäller också svar på mejl med ”förfrågningar om verksamhet och budget med mera”.

Kommentar 24-11-19 till Yasssir Issas påpekande om ett ”grovt fel” i fotnot 161:

Jag erkänner en otydlig formulering men inte mer (på grund av slarv i korrekturläsningen) men anser att Yassir Issa ändå drar sin tolkning om ”grovt fel” alldeles för långt. Den text som blivit otydligt formulerad genom mitt slarv är orden ”där Islamiska förbundens medlemmar ingår”, Där borde ha stått: ”där Islamiska förbundets medlemsföreningar ingår”. Fotnotstexten borde alltså ha formulerats: ”I SST:s arkiv saknas ekonomiska eller personella redovisningar i nästan alla årliga rapporter från FIFS, där Islamiska förbundets medlemsföreningar ingår .”

Ytterligare kommentar 24-11-19 om Yassir Issas tolkning av min fotnot 161:

Min syn på kopplingen mellan FIFS och IFiS är noggrant redovisad i kapitel ”7.2.2 Förenade Islamiska Föreningar i Sverige (FIFS)”, avhandlingens sid. 285–291. Om Yassir Issa hade velat göra en noggrannare tolkning av min fotnot 161 kunde han ha kontrollerat på dessa sidor hur jag i detalj ser på kopplingen mellan dessa båda organisationer. Då hade han sett att formuleringen i fotnot 161 måste ha varit ett slarvfel.

Punkt 32

Islamiska förbundet 174 299

”I denna artikel berättar Helbawy, påtagligt besviken, att han inte hade fått något stöd från det svenska Islamiska förbundet (IFiS) i sin kritik mot egyptiska Brödraskapets ledning.” Missrepresentation av källa. Ingenstans i artikeln nämner Helbawy att han är besviken över att han inte fått något stöd av Islamiska förbundet i Sverige. Hela källan finns översatt från arabiska till svenska av en auktoriserad översättare via följande länk: https://drive.google.com/file/d/1_uEBAyr05XRPvWW7_NkWvHlNbSOztnr

———–

Enligt Errata 23-02-02 finns här ett fel i formuleringen som jag åtgärdade före disputationen.  De ord som jag tog bort är orden ”det svenska islamiska förbundet (IFiS)”.  Yassir Issa kritiserar alltså här en oredlighet i min avhandling som inte fanns med i disputationstexten.

Saken påpekas också av mig i  mitt yttrande 23-02-02 till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Slarvfel. Ska stå: ”I denna artikel berättar Helbawy, påtagligt besviken, att han inte hade fått stödi sin kritik mot egyptiska Brödraskapets ledning.”

Punkt 33

Mahmoud Khalfi 174 299

”I artikeln beskriver Helbawy Mahmoud Khalfi som en framstående ledare från den Islamiska rörelsen i Europa som han har känt i mer än tre decennier. Helbawy berättar att de båda hade varit med och grundat filialer till Brödraskapet i Europa”

Grov missledning av innehållet i källan. Ingenstans i artikeln nämns att Helbawy tillsammans med Khalfi skulle ha grundat filialer till brödraskapet i Europa, Hela källan finns översatt från arabiska till svenska av en auktoriserad översättare via följande länk: https://drive.google.com/file/d/1_uEBAyr05XRPvWW7_NkWvHlNbSOztnr

———-

Kommentar 24-11-19:

Yassir Issa anser jag har gjort en ”grov missledning av innehållet i källan” och att jag har skrivit att dessa båda ”tillsammans” har grundat filialer till brödraskapet i Europa. Detta har jag inte skrivit, och Yassir Issas kritik är utan grund. Jag skriver ordagrant enligt ovan att ”de båda hade varit med och grundat filialer”.

Detta påpekade jag också i mitt yttrande 23-02-02 till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa, där jag förtydligar min formulering ”varit med och grundat filialer”. Där skriver jag:

Att Helbawy och Khalfi relativt samtidigt, men naturligtvis inte tillsammans, grundade Brödraskapsorganisationer i respektive länder framgår i kapitel 5 och 6:

Helbawy är grundare för Islamiska förbundet (Islamic assocation) i Stor Britannien och Khalfi är med och grundade Islamiska börbundet i Sverige (främst Ibn Rushd studieförbund). Både organisationer är Muslimska brödraskapets filialer enligt min och andra forskare.

Den framlagda Auktoriserade översättningen från Kammarkollegiet stödjer mig här och ger samma ordalydelse som min egen översättning. Helbawy beskriver Khalfi ” ledande person inom den islamiska rörelsen i Europa” har känt honom under mer än tre decennier. Khalfi beskriver Helbawy samtidigt ” vår broder, lärare och uppfostrare”.

Kommentar 24-11-19:

Se på denna punkt en noggrannare kommentar från mig i yttrandet 24-11-21 över Mahmoud Khalfis anmälan (23-05-30).

Punkt 34

Khalfi 174 300

”Men nu hade de kommit på kollisionskurs och Khalfi hade krävt en förklaring till Helbawys avgång, och varför han hade valt att gå emot ledningen (vilket är ett lydnadsbrott mot bay’a)”.

Ingenstans i källan (artikeln) står något om att Khalfi krävt en förklaring till Helbawys avgång och varför han (enligt Egyptsons beskrivning) hade valt att gå emot ledningen, Hela källan finns översatt från arabiska till svenska av en auktoriserad översättare via följande länk: https://drive.google.com/file/d/1_uEBAyr05XRPvW-W7_NkWvHlNbSOztnr

———-

Detta har jag redan svarat på, finns i mitt yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angende skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Detta står inte ordagrant och det är inte så jag använder källan. Det jag skriver utgör min tolkning av det politiska innehållet, och den politiska situationen, utifrån kontexten enligt ovan i punkt 33.

Datum för artikeln 2013 under den stora konflikten mellan Helbawy och ledningen i Egypten under den tiden är väl kända och beskriven i avhandlingen (se fotnot 298 och kapitel 4.1.4).

Kommentar 24-11-19: Jag gör alltså en kontextuell tolkning av vad brevet handlar om så att säga under den verbala ytan. Se på denna punkt en noggrannare kommentar från mig i yttrandet 24-11-21 över Mahmoud Khalfis anmälan (23-05-30).

Punkt 35

Islamiska förbundet 175

”För det andra har Islamiska förbundet i Sverige (IFiS) tagit ställning i en viktig politisk fråga för Brödraskapets ledning i Egypten, vilket ju tyder på nära organisatoriska band”

Det saknas källa till påståendet att Islamiska förbundet har tagit ställning en viktig politisk fråga för ”Brödraskapets ledning i Egypten”, Hela källan finns översatt från arabiska till svenska av en auktoriserad översättare via följande länk: https://drive.google.com/file/d/1_uEBAyr05XRPvW-W7_NkWvHlNbSOztnr

———-

Detta har jag redan svarat på, finns  i mitt yttrande (23-02-02) till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Islamiska förbundet i Sverige (IFiS) tog verkligen ställning i en viktig politisk fråga för Brödraskapets ledning i Egypten genom att bjuda in den framstående ledaren Mahmoud Ezzat till den årliga konferensen i december 2012 mitt under de politiska striderna i Egypten mellan olika partier och falanger om den framtida politiska konstitutionen m.m. Ezzat var ett ledande namn i konflikten och på motståndarsidan mot Helbawy. Därför bedömer jag denna inbjudan som ett ställningstagande (se sida. 551 fotnot 1305).

Se på denna punkt en noggrannare kommentar från mig i yttrandet 24-11-21 över Mahmoud Khalfis anmälan (23-05-30).

Punkt 40

Chakib Benmakhlouf 177 306

”Det är att den egyptiska regeringen redan 2009, i en kampanj mot Brödraskapet, hade anklagat Chakib Benmakhlouf och Khairat el-Shater för att tillsammans ha förskingrat biståndsmedel avsett för palestinier.”

Det saknas en källa på att just Chakib Benmakhlouf och Khairat Alshater anklagas för att ha förskingrat biståndsmedel avsett för palestiner. I källan 306 förekommer det flera fel som gör att källans äkthet bör ifrågasätts. Bland annat nämns att Chakib är en brittisk medboragare vilket han inte är. Därutöver nämns att FIOE har sitt huvudsäte i Leicester vilket är fel (FIOE har sitt huvudsäte i Bryssel). Därutöver nämns att ”Islamiska centret i Sverige” är medlem i FIOE. Detta stämmer inte heller. Islamiska förbudnet i Sverige är medlem i FIOE. Alla dessa fakta fel tillsammans bör ge anledning att ifrågsätta källans äkthet och saklighet.
——-

Mitt svar enligt Errata 2023-02-02:

Källan är Muslimska Brödraskapets egen hemsida: ikhwanwiki: (se fotnot 306). http://archive.is/Yl3o6

Ytterligare information 24-11-19:

Eftersom jag angav denna källa i fotnot 306, vilken är MB:s egen Ikhwanwiki, kunde Yassir Issa ha besparat sig mödan att säga att jag inte har någon källa. Jag redogör som synes tydligt, och endast, om vad den egyptiska regeringen har anfört för anklagelser. Det intressanta för mig i avhandlingen är något annat, att den egyptiska regimen Mubarak betraktar Chakib Benmaklouf som ingående kugge i det internationella Muslimska brödraskapet. Om regeringen i övrigt har rätt eller fel i detaljer har jag ju inte tagit ställning till.

Punkt 41

Chakib Benmakhlouf 243

”Benmakhlouf presenterades också i arabiska media som ledare för Brödraskapets svenska gren med direkta kontakter till det egyptiska Brödraskapet, som vi såg (kapitel 4.4). ”

Det stämmer inte, i kapitel 4.4 finns inga hänvisningar till arabiska mediekällor som presenterar Chakib som ”ledare för den svenska grenen” utan han anklagas av militärdiktaturen i Egypten för dettq. Att referera till ”arabiska media” i texten, utan att kommentera och värdera den faktiska källans reabilitet är högst problematiskt. Ett resonemang som tar upp att källan kan vara en del av en smutskastningskampanj av en diktatur och dess propagandaapparat borde läsaren få del av. Extra anmärkningsvärt blir detta med tanke på Sameh Egyptsons mycket goda kännedom om egyptisk politisk kontext.

———-

Denna kritik stämmer, men bara om man läser denna begränsade del av texten. I mina Errata 23-02-02, sidan 2,  har jag tydligt framhållit att ett stycke med en viktig fotnot oturligt har fallit bort om just detta, men ett stycke med fotnot som genom Errata var med vid disputationen. Detta framgår också av mitt yttrande  23-02-02 till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa, där jag skriver:

Ett stycke på sid. 179 har fallit bort med sin fotnot. Det ska införas och där ska stå (sid. 279 ingår i kapitel 4.4 och är det jag syftar på sid. 243):

En sjätte pusselbit är när den högsta ledare för den marockanska systerpartiet till Muslimska brödraskapet i Egypten, Saad Eddine El Othmani besökte Stockholm 2015. Då bröt det ut en debatt på den arabiskspråkiga, marockanska tidningen Hespress. I kommentarfältet argumenterade några att det var olämpligt att deltaga i ett möte med en delegation från Islamiska förbundet som beskrevs som Muslimska brödraskapet gren i Sverige. Marockos parti ville tydligen hålla sig på avstånd från Muslimska brödraskapet. En annan kommentator, däremot, hyllade Islamiska förbundet i Sverige och beskrev Chakib Benmakhlouf som ”vår emir”. Med denna pusselbit vill jag bara påvisa hur men i Marocko ansåg det självklart att Islamiska förbundet i Sverige var en gren av Muslimska brödraskapet, oavsett om man gillade detta eller inte. [Ny fotnotsreferens 313a]

Hespress, ساسة مغاربة يلاقون جمعويّين بضواحي ستوكهولم,  2015-10-13, ” أميرنا شكيب بنمخلوف

https://www.hespress.com/ساسة-مغاربة-يلاقون-جمعويّين-بضواحي-ست-248072.html

Arkiv, 2020-12-29. https://archive.ph/7oFeW

_______________________________________________________________________________

Punkt 46

Islamic Relief 273

”Islamic Relief Sweden är lokalavdelning i Brödraskapets Islamic Relief Worldwide.” Inga källor för det påståendet som pressenteras för läsaren som fakta och en del av slutsatsen.

Hänvisningen som görs till tidigare kapitel leder endast till följadne text på sida 199: ”Det finns också en tredje typ av organisationer, som Helbawy kalla ”Organisations influenced by the Brotherhood”. Han ger som exempel Islamic Relief Worldwide (IRW)”. Så här refereras till en enda person (Helbawy) som anser att Islamic Relief Worldwide är en organisation som är påverkad / har prägel av MB. Det är alltså inte belagt att IRW är en del av MB.

———-

Jag har redan svarat på detta, finns i mitt yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Helbawy är grundare för Brödraskapets gren i Storbritannien (Muslim Association in Britain, MAB)  där också Islamic Relief Worldwide grundades.

Kommentar 24-11-19: Helbawys påstående har alltså mycket hög trovärdighet. Jag har nöjt mig med denna enda källa också därför att IRW från många andra håll, och som en självklarhet, har pekats ut som närstående Muslimska brödraskapets internationella organisatoriska nätverk, bland annat den brittiska underrättelsetjänsten.

Punkt 48

FIFS och SMF 282 586

”Antalet medlemmar som rapporteras har ofta varit starkt överdrivet, framkommer det, i vissa fall kan man misstänka rena påhitt eller falsarier. De inlämnade uppgifterna är ofullständiga och röriga.”

Vad är källan till påståendet att man kan misstänka rena påhitt eller falsarier? Källan om misstänkt fusk (nr 586) som förekommer senare på samma sida syftar på IKC Alby år 1989 vilket inte är en organisation som är kopplad till Islamiska förbundet.

———–

Kommentar 24-11-19: I mina Errata gav jag följande hänvisning till sid, 289–291 i avhandlingen där Yassir Issa hade kunnat hitta alla de uppgifter han behövde för att förstå vad jag syftade på sid 282. Detta har Issa inte brytt sig om. De märkliga uppgifterna i rapporteringen är för mig tillräckliga för att jag ska misstänka någon form av överdrift eller falsarium. I Errata står det om detta som svar på Issas påstående ovan:

På sidan 289–291 gav jag flera exempel:

[…] ”IFiS:s lokalavdelning i Skåne höll nämligen just på att byggas upp. I sin rapportering till SST för 1997 uppgav FIFS att denna lokalavdelning hade 3 622 medlemmar. Myndigheten beslöt då att göra ett platsbesök i Skåne i december 1997. Det visade sig då att lokalavdelningen hade 250 medlemmar varav 150 var barn, alltså i praktiken 100 vuxna medlemmar.” (fotnot 597) […]

Alltså, myndigheten SST fann alltså cirka 100 vuxna som medlemmar och inte de 3 622 som IFiS lokalavdelning i Skåne hade uppgivit.

Punkt 54
290 602

”De tidigare angivna, vilseledande höga siffrorna kan eventuellt ha ingått i en ideologiskt motiverad –från islamisk synpunkt teologiskt ”tillåten” – strategi att skydda muslimer och stärka ummah.”

Det saknas belägg för det spekulativa påståendet att siffrorna varit vilseledande, och att de angetts som del av en stategi samt att att denna strategi varit em från islamisk synpunkt teologiskt ”tillåten” strategi att manipulera siffror för att skydda muslimer och stärka ummah.

———

Detta svarade jag på i  yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar (23-02-02) Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Se sid. 288–290, 294–295. Se kommentarerna 48 och 44

På sidan 261 gav jag ett exempel:

Islamiska förbundets representanter brukar visa sig, som den mäktigaste islamiska organisationen vad gäller antal medlemmar. Exempelvis har Islamiska förbundet i Stockholm (IFS) enligt sin rapport till SST via riksorganisationen FIFS år 2001 haft 21 820 medlemmar och bekännare. Året där på 2002 ökat antalet till 25 080.(544) Men året därefter, 2003, kom antalet att sjunka drastiskt till 800 för att året därefter, 2004, ha ökat igen till 4 200.(545) I deras bidragsansökningar mellan 2009–2011 bifogades resultatrapporter i vissa fall. Dessa kan ge en indikation om antalet medlemmar, men siffrorna är egendomliga genom den nedåtgående trenden. Under fliken medlemsavgift angavs år 2008 (88 850 kr.), 2009 (84 050 kr.), 2010 (10 750 kr.) 2011 (4 500 kr).(546) I en rapport till Kulturdepartementet från 2015 skriven av Mohamed Temsamani (ordförande i FIFS och i styrelsen för Islamiska förbundet i Stockholm (IFS) och flera andra styrelser som vi kommer att se i kapitel 7) anges att totala antalet medlemmar i Islamiska förbundet i Stockholm (IFS) endast är 395 medlemmar547 (jämfört med de 25 080 som angavs för år 2002).

Att sifforna eventuellt kan ha ingått i en ideologiskt motiverad –från islamisk synpunkt teologiskt ”tillåten” – strategi att skydda muslimer och stärka ummah har jag argumenterat i kapitel: 14.6 Organiserat hyckleri och ”dubbla budskap”.

Punkt 58

Mahmoud Aldebe 301 625

”Aldebe menade att tillhörighet till svenska partier inte ska få påverka medlemmarnas ideologi, utan deras lojalitet främst ska vara till PIS som en samlande frontorganisation. Målet enligt Aldebe var att bilda ett politiskt islamiskt block (lobby) som skulle arbeta för det ”muslimska intresset” (maslaha). Och som vi vet menar Aldebe med den formuleringen Brödraskapets intresse.”

Ingenstans i den angivna källan skriver Aldebe att PIS-medlemmarna skall ha sin lojalitet till föreningen och inte till partiet de är medlemmar i. Detta är ett tillägg som Sameh själv har lagt till. Hur kan Sameh dessutom lägga till att Aldebe menar brödraskapets intresse, helt utan belägg? På vilka grunder görs det?

Dessutom är artikeln daterad till år 2013, vid den tiden hade Aldebe lämnat både IFiS och enligt hans egen utsaga MB, hur kan han då mena ”brödraskapets intresse”?

———-

Detta har jag svarat på i Errata sid. 4, samt i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Framställningen om Aldebe är min tolkning utifrån kontexten.

Följande tillägg ska göras i fotnot 625 för att stärka tesen.

I denna fotnot med ett långt citat framgår medlemmarnas partiska färg ska inte påverka medlemskapet utan att islamiskt politiskt block ska arbeta för att stödja den muslimska närvaron i Sverige och tjänar dess ändamål med politiska medel.

Se också: Mahmoud Aldebe, لكتلة السياسية الإسلامية ماضي مشرف, (Det islamiska politiska

blockets, hedervärda förflutna), i en artikel i arabiskspråkiga webtidningen Al-Noor, 2014-04-17.

وفي تشرين الثاني (نوفمبر) 1998؛ تأسّس ”التجمّع السياسي الإسلامي” (PIS)ليغدو بمثابة إطارٍ لتنسيق التواصل والتحركات بين المسلمين الفاعلين في الساحة السياسية، وذلك بعد اجتماع ممثلين من 14 مدينة سويديّة. وقد اتفق الحاضرون في ذلك الاجتماع على انتخاب 44 مندوباً يمثِّلون التجمّع في البلديّات السويديّة، كما أقرّوا الدستور والسياسات العامّة.ومن بين تلك السياسات التي تجدُر الإشارةُ إليها مما جرى إقرارُه؛ عدم اعتبار اللون الحزبيّ للأعضاء، خاصة وأنّ التجمّع يضمّ مسلمين منضوين في العديد من الأحزاب السويديّة. ويتكون الهيكلُ الإداريّ للتجمّع من إدارةٍ عامّة ومجلس للمندوبين ومؤتمر عام. ومن الأهداف التي وضعها ذلك التجمّع لنفسه؛ تكوينُ تكتّل إسلاميّ سياسيّ يعمل على دعم الوجود المسلم في السويد ويخدم قضاياه بالوسائل السياسيّة، وتجميع أصحاب الاهتمامات والممارسة السياسّية من المسلمين لتوحيد الرؤية وتبادل الخبرات في هذا المجال، وتوعية مسلمي السويد بفوائد المشاركة السياسية واستثمار رصيدهم العددي بما يخدم قضاياهم”.

http://web.archive.org/web/20160517120448/http://www.alnoor.se/article.asp?id=240235

_______________________________________________________________________________

Punkt 59

Abdirazak Wabiri 303 630

”därefter utse Abdirizak Waberi till ordförande för den nya verksamheten. (Not 630) Denna nya ordförande för MPF, avgående ordförande för Islamiska förbundet (IFiS), lyckades att presentera sig för Moderaterna i Göteborg som representant för ”muslimerna i Sverige”, vilket gav honom en riksdagsplats. Detta återkommer jag till i Del IV. Praktisk politik (kapitel 17.4.1).”

Läser man igenom kapitel 17.4.1 finns det inga belägg för att Abdirazak Waberi fick sin plats i riksdagen för Moderaterna i Göteborg som representant för muslimerna i Sverige. Vart kommer det antagandet ifrån?

———–
Mitt svar enligt  yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Att Waberi fick sin plats som representant för muslimerna är ganska uppenbart, han var vid den tiden ordförande för IFiS, och det vanliga för partier när man rekryterar ledare från en intresse- eller lobbyorganisation är att dessa skall representera förankringen i respektive grupp. Min bedömning är också en logisk slutsats utifrån den presentation som finns i MPF:s websida.se fotnot 631

https://web.archive.org/web/20121108222723/http://www.mpfsweden.se/index.php?option=com_content&view=article&id=2:ledamoeter&catid=1:omoss&Itemid=6

Punkt 69

Islamofobi 335

”I sitt svar till MSB-rapporten på hemsidan svarar Ibn Rushd att sådana påståenden är ’islamofobi’ och ’islamofoba konspirationsteorier’. (’Islamofobi’ är när man säger något som kan innebära eller leda till kritik för rörelsen. ’Konspirationsteori’ är när man påpekar ett samband med det Muslimska brödraskapet.)”

Hur kan en forskare ge sig själv rätten att definiera islamofobi och konspirationsteori på detta sätt?

————–

Detta har jag redan svarat på, finns i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Jag återger den innebörd av ordet ”islamofobi” som allmänt förekommer i information och budskap från Islamiska förbundets organisationsvärld och dess sympatisörer. Till exempel i artikeln om Sverige i European Islamophobia Report, se sid. 664–667.

Orden används i denna kontext inte på något annat sätt.

Punkt 70

Ibn Rushd studieförbund 335

”Uppståndelsen runt Ibn Rushd i medierna, och Folkbildningsrådets ökande undran, fick rådet att till slut tillsätta en utredning om studieförbundet Ibn Rushds ideologi, demokratiska trovärdighet och eventuella tillhörighet till Muslimska brödraskapets transnationella nätverk. ”

I rapporten på sidan 17 kan man läsa syftet med studien: ”Folkbildningsrådet beslutade i april 2018 att ge en utredare i uppdrag att studera studieförbundets verksamhet i förhållande till statsbidragets ändamål och Folkbildningsrådets demokrativillkor” Källa: https://oru.diva-portal.org/smash/get/diva2:1348609/FULLTEXT02.pdf . Där står inget gällande Ibn Rushds ideologi, troväridghet eller ev. tillhörighet till muslimska brödraskapet.

———-

Detta har jag redan svarat på, finns i  yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa. Mitt svar var:

Detta är ungefär vad jag skriver. Ingen kommentar.

Punkt 71

Helena Hummarsten 336

”Erik Amnås utredning kan inte ha varit lätt att genomföra med tanke på den brandvägg av ” organiserat hyckleri” som styrelsen genom den informations- strategiskt garvade ordföranden Benaouda/Hummasten redan hade uppvisat i media.”

Det saknas belägg för ett ”organiserat hyckleri”

———-

Detta har jag redan svarat på, finns i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Benaouda/Hummastens informationsstrategi med ”dubbla budskap” framgår tydligt på sid. 333–335.

Punkt 72

Skolorna 347

”Utbildningsmodellen följer uppenbarligen Brödraskapets tarbiyyah.”

Vad är källan till det påståendet? Inga källor läggs fram.

———-

Detta har jag redan svarat på, finns i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Se sid. 532, not 1262 med direkt citat från en skolledare vid en av förbundets islamiska skolor i Uppsala.

Vi kallade på fadern och förde honom till oss och talade med honom för att veta vad pojken skulle säga till oss och till de andra… Vi gjorde ingenting, vi pratade med pappan och vi pratade med pojken att han inte skulle säga så

Se sida 339, not 751 med direkt citat från grundaren för islamiska skolor, i tidskriften Rabita:
”Vi följer den svenska läroplanen i sin helhet med undantag för det som motsäger islam, vilket är litet, lägg därtill den allmänna stämningen i skolan som oftast bär en islamisk prägel, där en del av studenterna fastar på måndagar eller torsdagar. Således har vi bearbetat några ämnen som strider mot islam och infört några små ändringar, exempelvis vid ämnet idrott separerade vi killar och tjejer från första klass, sedan ersattes musikämnet av [religiösa] sånger, och vad gäller de teorier som strider mot islam, exempelvis Darwins teori, jämför läraren den med vad islam förde med sig för att ta reda på vad som är fel med den”. 751

Punkt 78

Ashraf Elkhabiry 268 565

”Under sin resa till Stockholm hade al-Ahdal haft sällskap av två svenska representanter för islamiska organisationer i Stockholm. Dessa var Ashraf El Khabiry (senare ansvarig för den sociala kommittén inom Sveriges muslimska råd, SMR) samt den tidigare nämnde Mahmoud Aldebe (ordförande i Sveriges muslimska förbund, SMF.”

I källa 566 nämns enbart Aldebe, ingenstans kan man läsa om Asharf Elkhabiry

———-

Detta har jag redan svarat på, finns i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Elkhariby var faktiskt med, minst 4 gånger i rapporten.

Se fotnot 1327, Al-Rawda, Abdel-Qadri Al-Ahdals personliga websida.

http://web.archive.org/web/20160523080226/http://al-rawdah.net/r.php?sub0=allbooks&sub1=11&p=13

Punkt 84

FIOE 493 1169

”Maged Khalil skrev 1996 en artikel i Islamiska Förbundets (IFiS) tidning Rabita om ett seminarium som genomfördes av intellektuella dialogkommittén som är knuten till Europeiska federationen (FIOE). Seminariet skulle diskutera ovannämnda bok och diskutera dess innehåll. Från denna konferens kan vi konstatera att synen på jihad inom FIOE har utvecklats utifrån al- Qaradawis strategibok”

1.Vad är ”intellektuella dialogkommittén”? 2. Vad är källan till att den påstådda kommittén är knuten till FIOE? 3. På vilka grunder och källor kan konstaterandet göras? Inga belägg för detta prssenteras för läsaren.
————-

Detta har jag redan svarat på, finns i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Kommittén för intellektuella dialoger omnämns visst. I den första meningen i Artikeln i Rabita står det:

” اقامت لجنه الحوارات الفكريه المنبثقه عن اتحاد المنظمات الاسلاميه في أوروبا…ندوه حول أولويات الحركه الاسلاميه.”

Min översättning:

Intellektuella dialogkommittén som tillhör Federation of Islamic Organisations in Europe (FIOE) höll ett symposium om den islamiska rörelsens prioriteringar.
https://drive.google.com/file/d/1kXVTJG-BLw4r07S1X0K4RfWWYV95jBpW/view?usp=sharing

Punkt 85

497

”I tidskriften Rabita hyllar också redaktionen kriget i Sudan, där Brödraskapet stödjer den islamistiska regeringen i dess krig mot södra Sudan.”

Det saknas källaf för påståendet att redaktionen hyllar kriget i Sudan. Vilka citat från tidningen stödjer det som Samehs påstår? Inga källor eller citat pressenteras för äsaren.
————–

Detta har jag redan svarat på, finns  i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

När redaktören utan kommentar ger utrymme till en politisk aktör som ingår i ett inbördeskrig vilken hävdar att krig inte är av ondo, och inte heller lägger fram de drabbades perspektiv, uppfattar jag det som propaganda för dennes krigföring och hyllning.

Punkt 89

Ihab Halak 499

”Expressen avslöjade i sin tur 2015 att Ihab Hallak, också från Stockholms moské” Det saknas källa för påståendet att Halak tillhör eller tillhörde Stockholms moské. Sakupplysning: Ihab

Halak har aldrig haft ett uppdrag eller varit medlem i Stockholms moské.
———-

Detta har jag redan svarat på, finns i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Se sida 499 och fotnot 1186, där Ihab al-Halak erkänner att han samlade 870  000 kr till terrorgruppen. Insamlingen sköttes från Islamiska förbundets Stockholms moské.

Kommentar 24-11-19:

Jag vill också här tillfoga en källa som jag inte använde i avhandlingen, en intervju i Expressen

”Bekräftar insamling

50-åringen, som fortfarande har stora delar av sin familj i Sverige, bekräftar i domstolsförhören att hade samlat ihop 100 000 dollar – cirka 870 000 svenska kronor – i Stockholm.

– Hur fick du ihop pengarna, frågade militärdomaren Kahlil Ibrahim under förhandlingarna.

– I stora moskén i Stockholm, svarade Ihab Hallak.

Hallak bekräftar också att han slussat vidare pengarna till al-Nusrafronten i Syrien, men hävdar att allt gick till mat, mediciner och sjukhusutrustning.”

Källan: http://web.archive.org/web/20160209185506/https://www.expressen.se/nyheter/har-fick-han-in-870-000-kr-till-terrorgruppen/

Punkt 92

El Khabiry 558 1327

”Anekdoten handlade om en händelse när El Khabiry besökte ett gymnasium i Stockholm för att ge en föreläsning om islam efter en förfrågan från skolan. Innan föreläsningen hade han talat med en lärare i ämnet religion som hade förutspått att Sverige skulle komma att bli ett muslimskt land, vilket hade glatt El Khabiry.”

Manipulation av källan, ingenstans i källan står det ”Vilket hade glatt El Khabiry” eller något som på något rimligt sätt som kan tolkas betyda detta. Källan finns översatt från arabiska till svenska av en auktoriserad översättare via följande länk: https://drive.google.com/file/d/1aEqnMQ_1hKA3JyY0b8YXn0hCYf_AOkeU

————

Detta har jag redan svarat på, finns i  yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Ordet hade glatt finns inte med i källan, och saken är inte något översättningsproblem. Detta är en tolkning från min sida av situationen och innebörden, men en rimlig tolkning. Hade El Khabiry inte varit glad för lärarens kommentar, hade han ju inte berättat det för den långväga gästen al-Ahdal från Saudiarabien.

Punkt 93

Adly Abu Hajar 558 1328

”Det saudiska sändebudet Al-Ahdal hade också, enigt hans hemsida, träffat också Adly Al-Felistiny (Adly Abu Hajar), storägare i Taqwa banken se kapitel 5.3.4), representanten för Muslimska Brödraskapets International Islamic Union of Islamic Organisations i skandinaviska länder.”

Källan uppger att han har träffat en person som heter Adly, och tillskriver honom egenskapen ”Al-Felistiny” vilket betyder ”den palestinska Adly”. Att kunna med 100% säkerhet peka ut Adly Abu Hajar som den det syftas på behöver nog stärkas med någon form av motivering eller källa vilket det inte görs.

Därutöver så tillskrivs Adly egenskapen som ”storägare i Tawa banken” och enligt aktieboken för år 1999

(Se källa här: https://www.thekomisarscoop.com/2002/03/shareholders-in-the-bank-of-terror/), samma år som Sameh utgår ifrån så hade banken totalt 260 000 preferensaktier, En person vid namnet Adly ägde 1200 av dessa, dvs ca 0,4% av alla aktier. Den personen är långt ifrån att vara en av de 30 största ägarna.

Är det då rimligt att kalla honom för storägare i banken? Eller är det ett sätt att överdriva hans position? Det lämnas ingen källa på att han är ”representanten för Muslimska Brödraskapets International Islamic Union of Islamic Organisations i skandinaviska länder”.
————-

Detta har jag redan svarat på, finns i  yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Adly Al-Felistiny beskrevs av den saudiske al-Ahdal som representanten för International Islamic Union of Islamic Organisations i skandinaviska länder. Han beskriver sig med denna titel i en intervju.tll Youtubekanalen ”Ramadanminnen” 2019 (se fotnot 1491).

https://drive.google.com/file/d/1skhP7IjzlFTFvvwGxEevMq1GV3l0ImoS/view?usp=sharing

Jag skrev inte ”en av de största 30”. Jag skrev ”storägare”. Adly stod som en den tionde i listan, vilket uttrycker en special status. Han har dessutom ett förhållandevis stort aktieinnehav på 1200 aktier, vilket är stort jämfört med resten av resten av aktieägarna.

Se: https://www.thekomisarscoop.com/2002/03/shareholders-in-the-bank-of-terror/

Punkt 94

Othamn Tawalbeh 566

”Al-Tawalbeh är en av grundarna till och den första rektorn för Ibn Rushd studieförbund. Han är också styrelsemedlem för islamiska församlingar i Sverige (IFIS)”. 1. Enligt källa nr 716 i avhandlingen (Konstituerande mötet för Studieförbundet Ibn Rushd) så är inte Tawalbeh med bland grundarna. 2. Den första rektorn för förbundet var Martin Nihlgård och inte Tawalbeh. 3. Det finns ingen organisation med namnett islamiska församlingar i Sverige (IFIS)
—————-

Detta har jag redan svarat på, finns  i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:
Grundarna behöver inte vara med på det konstituerande mötet. Han har haft rollen som vikarierande rektor uttryckt med egna ord, då Martin Nihlgård inte kunde arabiska i ett studieförbund som drivs i högsta grad av arabiska talande och bjuder in gäster med odemokratiska värderingar. Se fotnot 704 och 738.

http://www.islamguiden.com/arkiv/ibn_rushd_hederspris_2009.pdf

Punkt 95

Othamn Tawalbeh 567 1350

”Vi [i Ibn Rushd/MB] skulle kunna använda dialog och civilisationers möten som en bred täckmantel för denna sanna religion [islam] som behöver en god presentation och ett val av da’wahs prioriteringar [för att nå ut].”

Tawalbeh säger varken Ibn Rushd eller MB i källan, var har Sameh Egyptson fått det ifrån?

————

Detta har jag redan svarat på, finns  i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Ordet ”vi” betyder min uppfattning de organisationer som Tawalbeh är aktiv i, framför allt Ibn Rushd där han anges vara vikarierande rektor, och kanske mer allmänt MB:s strategi, när han talar om dialog och civilisationsmöten. Vilka skulle Tawalbeh annars mena med ”vi”?

Punkt 97

Fredsagenterna 577 1379

”Agenterna användes som olja på vågorna i den danska karikatyrkrisen samt krisen med den svenske konstnären Lars Vilks. Några av dessa utbildade ungdomar besökte dessutom Egypten för att påverka arabers allmänna attityder.”

1, Hur har agenterna använts som ”olja”. Det saknas källa för detta. 2. I källan sstår det inget om att agenterna besökte Egypten. 3. Ingenstans i källan står det att syftet med

resan var att ”påverka arabernas allmänna attityder”

———-

Detta har jag redan svarat på, finns i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Fredsagenterna användes faktiskt för att lugna känslorna i den danska karikatyrkrisen samt krisen med den svenske konstnären Lars Viks.

Kommentar 24-11-19: Se Ytligare källor som bekräftar texten:

  • Fredagenterna i krisen med den svenske konstnären Lars Vilks:

Josef el Mahdi, Reinfeldt och fredsagenterna parerade Vilks-krisen briljant, SvD, 2007-10-07:
https://web.archive.org/web/20231224171630/https://www.svd.se/a/4a2567d5-3c60-3023-bb9f-511b6fe4b367/reinfeldt-och-fredsagenterna-parerade-vilks-krisen-briljant

  • Fredagenterna i Egypten:

Yasmine El Rafie, Agent för fred, SvD, 2007-04-29: https://web.archive.org/web/20241107161825/https://www.svd.se/a/0f7c0742-2328-3ffc-afd4-05f823d19163/agent-for-fred

Punkt 99

Alby moské 597 1417

”Projektet avslutades hösten 1994 med det lyckade resultatet att Islamiska Förbundets (IFiS) moské i Alby i Botkyrka kommun blev byggd, enligt en rapport som lämnades till migrationsverket. I rapporten hyllade Mahmoud Aldebe, Mostafa Kharraki och Mustafa Tümtürk projektet.”

Bläddrar man i den angivna källan (not 1417) på sida 13 kan man läsa följande: ”En av de praktiska övningar man gjorde inom projektet var att förbereda en ansökan om markanvisning för moské.

Detta har sedan genomförts i Göteborg, Örebro, Haninge, Botkyrka och Stockholm.” Slutcitat. Det vill säga ingen moské har byggts. Har man någorlunda koll på moskér i Sverige så vet man att aldrig har byggts en moské i Alby.

———-

Detta har jag svarat på redan, finns i  yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Det stämmer inte att det inte finns en moské i Alby som har anknytning till Islamiska förbundet. Den finns, frågan gäller kanske den geografiska benämningen på Fittja-Albyområdet. En ledande aktör från moskén, miljöpartisten Ali Khalil, försökte sälja sitt partiröster till Moderaterna för att bygga ut verksamheten där. Se fotnot 1565:

http://web.archive.org/web/20180909054039/https://www.bt.se/tt-inrikes/mp-politiker-far-ga-efter-ug-uppgifter

Följande text ska läggas till om Alby-moskén i not 1417 på sid 597:

Projektledaren skriver i ett e-mail till mig den 13 oktober 2020 att projektets planer till stor del resulterade i Moskén i Fittja. Moskén ligger i Fittja-Alby-området i Botkyrka kommun.

https://drive.google.com/file/d/1qm7-adOhYpQ4wLyb90Tv3Bo0L7j04-Fh/view?fbclid=IwY2xjawGZyGZleHRuA2FlbQIxMAABHUe_5RCCoMf_B8yJ5QTPdQmiLOuRokJzSqaSsr63ijnk3D4NqC0eo8_ITQ_aem_TOTEczAybzrNgLH5sm6d6g

Punkt101

Omar Mustafa 631 1502

”Omar Mustafa presenterade en rapport på förbundets webbplats som försvarade den sudanesiska regeringen”

Ingenstans i källan försvarar Omar den sudanesiska regeringen.

———–

Detta har jag svarat på redan, finns i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Genom att beskriva kriget mellan regeringen och de afrikanska stammarna i söder om krig mellan stammarna och att USA ligger bakom kriget, går Omar Mustafa i Sudanesiska regerings försvarsfront. Se sida 631 och fotnot 1501.

Kommentar 24-11-21:

Detta är uppenbarligen skrivet i hast . Jag förtydligar formuleringen: Genom att beskriva kriget mellan regeringen och de afrikanska stammarna i söder som ett krig mellan stammarna, och dessutom beskriva det som att USA ligger bakom stamkriget, går Omar Mustafa i försvar för den Sudanesiska regeringen och ansluter sig till deras framförda narrativ och retorik.  Se sida 631 och fotnot 1501.

109

Chakib Benmakhlouf 667 1598

”Det råder stor förvirring inom de europeiska institutionerna [Brödraskapets organisationer] i deras kontakter med inte bara islamiska institutioner, utan med islam själv. De lagar som då och då dyker upp är det största beviset på det. Följaktligen måste Europas muslimer, individer såväl som institutioner [organisationerna], se över sin strategi för att bevara sin religion och identitet och [samtidigt] lämna dörrarna öppna för alla möjligheter [att bevara dem] genom att tänka utanför boxen.”

Läser man hela citatet framgår det tydligt att Chakib syftar på de europeiska  nstitutionerna och inte på [Brödraskapets organisationer], att klämma in MB i Chakibs citat visar okunskap i både det arabiska språket och annan relevant kontext.

———-

Detta har jag redan svarat på, finns i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

Detta är min tolkning av Benmakhloufs språkbruk, grundat på all annan läsning av uttalanden och ideologiska texter, som al-Qaradawi till exempel. Utan denna specifika tolkning blir hans utsaga politiskt obegriplig i sin kontext, att uppmana till nytänkande.

Punkt 111

Mattias Irving 629 1494

Mattias Irving beskrivs som stödjande vid namnbyte från Broderskapsrörelsen till Socialdemokrater för tro och solidaritet. Sakfel, dessutom saknas källa. Sakupplysning: Mattias Irving var precis nybliven medlem i Socialdemokrater för tro och solidaritet (då kallat Broderskapsrörelsen) 2011 och satt inte ens i styrelsen i lokalföreningen då, än mindre i någon position att påverka i en stor namndebatt. Han deltog ej heller på förbundets kongress där namnbytet beslutades. Irving uttalade sig överhuvudtaget aldrig i frågan.

———-

Detta har jag redan svarat på, finns i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

I texten sägs inget om att Mattias Irving var med och stödde namnbytet, så denna kritik faller platt till marken. Däremot står det att han deltog i grundandet av Hjärta år 2011.

Se också punkt 44 i yttrande till prodekanus för forskarutbildningen Stephan Borgehammar Angående skrivelse om vetenskaplig oredlighet från Yassir Issa:

På sid. 629, fotnot 1494. I fotnoten efter länken ska följande text tillfogas.

I styrelsen för den nya föreningen Hjärta fanns Anna Ardin (ordf.) och Omar Mustafa (vice ordf.). Mattias Irving satt i valberedningen. Hjärta – troende socialdemokrater i Stockholm. ”Mer hjärta i politiken!”, 2011-03-30. https://web.archive.org/web/20230225122329/https://cordialis.wordpress.com/2011/03/30/me r-hjarta-i-politiken/

Kommentar 24-11-21.

Läs också Yttrande över Mattias Irving (23-02-22) och hans anmälan om felaktigheter och avvikelse om god forskningssed i min avhandling Global politisk islam? Där har jag anfört fler detaljer som stödjer min framställning i avhandlingen och alltså avvisar Issas kritik.

 ”3) Årtalen för Mattias Irvings framträdande ställning i Hjärta

I övrigt pekar Mattias Irving på en del sakfel som han anser förekommer. Framför allt framhåller han att han inte var aktiv i föreningen Hjärta så tidigt som 2011 som jag påstår. Jag har dock belägg för att så är fallet. Dessa belägg förde jag inte in i avhandlingen eftersom jag ansåg att det var allmänt kända sakuppgifter. Men eftersom Mattias Irving kräver det har jag infört dessa belägg i tillägg till avhandlingens Errata av den 1 mars…. Där framgår alltså att Mattias Irving var verksam i ledningen för föreningen Hjärta redan 2011, inte först 2018 som han påstår, då han blev styrelseledamot. Han var dock inte styrelsemedlem 2011 men ingick i valberedningen, vilket indikerar en framträdande politisk ställning och ett politiskt förtroende från organisationens sida.

Ett belägg för denna tidiga, framträdande ställning i föreningen Hjärta är den tidningsartikel som Anna Ardin, Mattias Irving och Somar Al Naher publicerade den 15 februari 2012 ”Samtalet förgiftas av högerextrem retorik” som svar på en debattartikel i Aftonbladet av KD:s ledare Göran Hägglund dagen innan. Det är en artikel med hög politisk status. De som undertecknar dem gäller som framträdande företrädare för föreningen i debatt med en ordförande för ett riksdagsparti. Artikeln undertecknas av dem med den angivna organisationstillhörigheten ”Hjärta–troende socialdemokrater i Stockholm”. Alltså har jag belägg för att Irving hade en framträdande ställning i Hjärta både 2011 (valberedning) och 2012 (debatt med en etablerad partiledare i Aftonbladet).”

_____________________________________________________________________

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *