Islamisternas dörrmatta inom Socialdemokraterna – ordföranden för Tro och Solidaritet

Vid det senaste kyrkomötet i Uppsala skröt han om att ha bott i Mellanöstern i många år. Därför, menade han, borde man lita på hans analys av situationen i Palestina och Israel. I verkligheten bodde han i ett palats med havsutsikt i Alexandria, och hans tid som direktör för Svenska institutet i Alexandria var så misslyckad att hela institutionen lades ned efter hans felsteg.

Vem är denna politiska aktör som orsakat splittring inom Socialdemokraterna och fortsatt att stödja homofober och antisemiter inom partiet? Nu driver han en kampanj i Arboga, där han numera verkar tillsammans med antisemiter.

Det är svårt att använda begreppet ’dörrmatta’ i en rubrik, men en spade ska kallas för en spade.

Några citat från min avhandling Global politisk islam, som ska ge mer information om Peter Weiderud

Krav på särlagstiftning för muslimer i Sverige

I ett offentligt brev skrev Mahmoud Aldebe, dåvarande ordförande i Sveriges Muslimska Förbund och vice ordförande i Sveriges Muslimska Råd, att han krävde särlagstiftning för den ”muslimska minoriteten i Sverige” enligt sharia.

”Utöver reaktionen från integrationsministern Jens Orback meddelade Socialdemokratins partiledare Göran Persson offentligt att partiet endast skulle ha förbindelser med demokratiska organisationer och att samhället borde avstå från relationer med de icke-demokratiska strömningarna. Nalin Pekgul, ledare för S-kvinnorna, kommenterade att fundamentalistiska strömningar inte är representativa för majoriteten av Sveriges muslimer, och att hon hade kapat alla förbindelser med dessa organisationer, när hon blev ordförande för Sveriges Socialdemokratiska Kvinnoförbund. Ordföranden för Broderskapsrörelsen, Peter Weiderud, tolkade Göran Perssons ord på ett annat sätt. Han kommenterade i Sveriges Radio att han personligen föredrar dialog framför bojkott, eftersom bojkott skulle isolera en stor grupp medborgare från politiskt arbete. Broderskapsrörelsen deltar i dialog och samverkan med SMR som representerar 75 tusen muslimer, hävdade han (en siffra som vi vet är mycket veksam men som spreds via media som ett faktum av många vid denna tid (se kapitel 7.2, och 7.3.1). Det viktiga är dock inte brevet, tycks Weiderud, utan att att SMF och den islamiska rörelsen i Sverige (förutom att representera ”75 000 medlemmar”) hjälper muslimer att integreras i samhället.

Infiltration i Socialdemokratiska partiet 2013

Debatten kring valet av ordförande för Islamiska förbundet i Sverige, en person med starka band till Muslimska brödraskapet, till en styrelsepost inom Socialdemokraterna väckte omfattande diskussioner.

”För att illustrera den debattsituation som omger och påverkar den akademiska forskningen i Sverige ska jag redogöra för ett meningsutbyte mellan två högt uppsatta socialdemokrater 2013. Efter stort politiskt tumult hade Islamiska förbundets (IFiS) dåvarande ordförande, Omar Mustafa, efter bara en vecka

fråntagits sin planerade plats som suppleant i den socialdemokratiska partistyrelsen. Det föranledde en inflammerad debatt om Islamiska förbundets grundläggande karaktär. Peter Weiderud, dåvarande ordförande för socialdemokratiska sidoorganisationen Tro och Solidaritet (STS), gav ett oreserverat stöd till Omar Mustafa på DN debatt. I sitt försvar för Omar Mustafa beskrev Peter Weiderud Islamiska förbundet som ett religiöst samfund lett av en socialdemokrat, och att de organiserade muslimerna i Sverige förmodligen var de mest progressiva och moderna i världen.67 Den tidigare ordföranden för det Socialdemokratiska kvinnoförbundet, Nalin Pekgul, var av en helt annan åsikt. I en replik skrev hon att Islamiska förbundet är en islamistisk organisation med starka kopplingar till Muslimska Brödraskapet. Hon framhöll att Brödraskapet strävar efter att införa sharialagar i muslimska länder, samt att de strävar efter att tillämpa dem i också europeiska länder genom att införa ett parallellsamhälle med egna skolor, egen sjukvård, egen äktenskapslagstiftning och egen arvsrätt. ”Islamiska förbundet är alltså snarare att betrakta som en politisk organisation än ett trossamfund”, skrev hon. Hon menade också att det är felaktigt att betrakta Islamiska förbundet som rättmätig representant för Sveriges muslimer.68 Otaliga liknande politiska debatter om Islamiska förbundet (IFiS) och Muslimska brödraskapet, med ännu mer tillspetsade argument, återfinns över hela tidsperioden från 1990-talet och fram till nu.

Socialdemokratin hade varit splittrad, både om invalet av Omar Mustafa och beslutet om hans avgång. Men Mustafa hade ett osedvanligt starkt stöd från ledningen för Tro och Solidaritet. Ordföranden, Peter Weiderud skrev en artikel i Dagens Nyheter där han fastslog att Omar Mustafa representerade ett stort segment av väljare där 75% röstar på S. Och vill man inte bara betrakta dessa som ”röstboskap” så måste man ju ”ta vara på” kloka och progressiva ledare som Omar Mustafa, som verkligen i ”en konservativ kontext” hade förmått åstadkomma

förändringar när det gällde homosexuellas rättigheter och jämställdhet. (Weiderud berättar dock inte konkret vad detta skulle vara.)

2014 förnekade Broderskapsrörelsens ordförande, Peter Weiderud, och Mohamed Kharraki, talesman för Islamiska Förbundet (son till Mostafa Kharraki) att det fanns 2014 förnekade Broderskapsrörelsens ordförande, Peter Weiderud, och Mohamed Kharraki, talesman för Islamiska Förbundet (son till Mostafa Kharraki) att det fanns något avtal mellan de två organisationerna.1445 Mahmoud Aldebe betonade dock i ett personligt mejl med kopia till Peter Weiderud att detta avtal finns och att det ingår i konferensresolution 4/99. Jag bad ordföranden för Broderskapsrörelsen genom en debattartikel i Göteborgsposten att kommentera innehållet i denna överenskommelse. Han svarade i en replik i samma tidning med rubriken ”Vi har aldrig haft ”hemliga avtal” med islamister i Sverige.“ Hans replik är enligt min mening tvetydig. Det framgår nämligen inte om han menar att avtalet inte var hemligt, eller om det inte var ett avtal utan mer en löst formulerad överenskommelse, eller om det aldrig funnits någon överenskommelse alls. Som synes var det en genomarbetad överenskommelse och detaljerad handlingsplan, dokumenterad i en rapport som antogs på Broderskapsrörelsens kongress 1999.

Ett eget inlägg behövs för att berätta hur jag avslöjade avtalet 2013.

Muslimröster

Ordföranden för Broderskapsrörelsen Peter Weiderud tog fasta på detta. Muslimröster skulle bli ett återkommande tema i hans offentliga framträdanden de närmaste åren. Inför valet 2010 skrev han i den socialdemokratiska tidningen Aktuellt i Politiken några dagar före valet om vikten av ”muslimska röster” för Socialdemokraterna. Han påpekade att 75 procent av muslimerna i Sverige i det förra valet 2006 hade röstat på Socialdemokraterna.1478 Weiderud ger inga belägg för dessa siffror. Enligt forskaren Lennart Weibull finns det inget statistiskt underlag som bekräftar det som Peter Weiderud säger.1479 Weiderud beskrev också muslimer som en socialt utsatt grupp och att socialdemokratisk politik gynnar dem bäst. Den teologiska kritiken mot kapitalismen, i islam är betydelsefull anser han. Weiderud beskriver samarbetet med SMR med att:

Vi har vidare tagit muslimer på allvar, gett dem plats på våra listor och Broderskapsrörelsen har i 15 år fört dialog med muslimska organisationer och öppnat vårt medlemskap för muslimer.

Socialdemokrater får vara homofober

Samtidigt formulerade några ”aktiva muslimer” inom Socialdemokratin ”ett manifest för muslimska socialdemokrater”. Där saknas emellertid skrivningar mot diskriminering på grund av sexuell läggning, vilket är rimligt eftersom dessa ”muslimer” troligen tillhör eller är sympatisörer med SMR eller IFiS och deras ideologi (se kapitel 10.4.2). Peter Weiderud försvarade detta i en debattartikel på Sveriges televisions nyhetssida. Han skriver att:

HBT-frågorna är viktiga också för muslimer, även om de hamnat bakom en del andra frågor som upplevts som mer akuta. I Afrika, Asien, Mellanöstern och Östeuropa har dessa frågor bara börjat diskuteras. Det innebär att nya svenskar – både kristna och muslimer – på kort tid behöver processa denna och många andra frågor.

Weiderud presenterar en typisk socialdemokratisk politik som byggs på dialog och inkludering. Fram till idag däremot har ”aktiva muslimer” i partiet inte formulerat någon kritik av formuleringarna i manifestet.

S- stödjer en kampanj mot LVU lagen

I valrörelsen 2010 presenterade Broderskapsrörelsen ett program för att attrahera de muslimska rösterna genom en ny tidning, Islam och Politik, där Omar Mustafa, sekreterare för Sveriges Unga Muslimer, skrev en artikel om de problem som muslimska familjer möter i Sverige. Han skrev att han hade hört vittnen berätta att kommunerna tog muslimska familjers barn till kristna familjer för att konvertera dem från sin religion och: ”Föräldrarna är helt oskyldiga och omhändertagande beror i stället på ’muslimfientlighet’, något som de drabbade familjerna vittnat om”.

Detta är en typ av retorik och informationsstrategi som dels ingår i ett försvar av den islamiska enklaven, dels målar upp den sekulära staten som ett hot mot ”muslimerna”. Nedan framkommer att detta blev en ledande retorik och valfråga i valet 2022 genom det nystartade, islamistiska partiet Nyans (se kapitel 18.4 nedan).

För att läsa källorna i fotnoterna: Ladda ner avhandlingen Global politisk islam? Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige av Sameh Egyptson (2023). Avhandlingen kan laddas ner gratis. här

Sameh Egyptson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *