Det förvånar mig att Stiftelse Islamiska skolan i Växjö fortfarande bedriver undervisning med hjälp av skattemedel. Skolan är en av de sex skolor som ingick i Stiftelse Sveriges islamiska skolor, SMS, som grundades av Islamiska förbundet i Sverige, IFiS. I min avhandling, Global politisk islam? Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige (2023), har jag lagt fram otaliga bevis för att IFiS är Muslimska brödraskapets nationella organisation i Sverige. Alla skolor som tillhör Stiftelse Sveriges islamiska skolor, SMS förutom den i Växjö har stängts ner av myndigheterna, efter ekonomiskt svindleri eller när Säpo varnat för att barn kan radikaliseras.
Skolinspektionen utreder sedan ett år tillbaka Islamiska skolan i Växjö, samtidigt som en film sprids på nätet där grundaren till skolan, imam Ismail Abu Helal predikar jihad i samband med kriget i Gaza, vilket (Aftonbladet 2024-12-10) uppmärksammar.
Predikan i helheten
I sin predikan förklarar skolchefen att vad som händer i Palestina och vad som händer i Gaza är resultatet av den underdånigheten. ”Det är resultatet av att uppfostra våra barn till att hålla sig bort från jihad. Jihad för Allahs skull är islams höjdpunkt. […] Profeten skrämde sina fiender och de var rädda för honom … för att det var känt att muslimer var jihads folk.” Profetens följeslagare hotade den persiske kungen med att muslimer älskar döden som han älskar livet. Skolchefen förklarar att när muslimer lämnade jihad hände det som hände i Palestina. Det finns ingen som hjälper det palestinska folket. Citat ”Vissa säger nu att den som strävar för Allahs skull kallas för terrorist och nästan som en av djävlarna. Jihad lärs inte ut i skolor och jihad lärs inte ut i hemmen. Folk blev rädda för att det betyder krig. Allah, den allsmäktige påtvingar oss jihad och gjorde det till islams höjdpunkt.”
Det finns ingen tveka att skolchefen menar det helga kriget-jihad.
Ägarstiftelsens företrädare, Avdi Islami kommenterar predikan med: ”I sin predikan talade Ismail om vikten av att kämpa för det goda, vilket i hans kontext innebär positiva handlingar som att hjälpa andra, plantera träd, sprida kunskap och visa respekt.” Aftonbladet citerar vidare skolans svar till Skolinspektionen. ”Under alla dessa år har han verkat för att främja demokrati, fred, tolerans, harmoni och gemenskap.”
Denna tolkning är långt från sanning. Googlar man vidare på Ismail Abu Helal finner man däremot att han är en av de ledande i polariseringen i samhället med sina krav att använda högtalare för böneutrop från moskéer. Han var även inblandad i att bryta mot lagen i frågan.
Vem är Ismail Abu Helal?
I min avhandling visar jag att Abu Helal är en ledande aktörerna i Muslimska Brödraskapets nätverk i Sverige sedan flera decennier. Hans namn är väldokumenterat i riksorganisationen Förenade Islamiska föreningar i Sverige, FIFS som styrs av Islamiska förbundet i Sverige, IFiS. Han har dessutom grundat filialen för Islamiska förbundet i Växjö och är initiativtagare till Islamiska skolan i Växjö.
Enligt Ismail Abu Helals ansökan till Skolinspektionen om tillstånd för utökad grundskoleverksamhet av Islamiska Förbundet i Växjö framgår av artikel 13 i stadgarna, att om stiftelsen upplöses ska stiftelsens kapital återgå till Förenade islamiska föreningar i Sverige (FIFS). I avsaknad av den sistnämnda kommer medlen att återgå till Sveriges muslimska råd (SMR).(se ansökan) Tillsammans med Abu Helal finner vi Helena Benaouda /Hummasten, en annan ledande aktör i de två organisationerna och som varit chefredaktör för tidningen Salaam som gavs ut av Islamiska Informationsföreningen (IIF). Informationsföreningen grundades av Islamiska förbundet och varit medlemsorganisation i SMR. I en ledarartikel i Salaam (Salaam, 6/1995: 15.) förklarades att i Sverige måste jihad ske endast genom da’wah-mission, alltså det som jag här har kallat ”uppskjuten jihad”, och de som vill delta i väpnad jihad måste resa till platser där denna typ av jihad finns och är tillåten: För de människor som frågar: Varför skulle vi inte delta i jihad genom att slåss? svarar vi: Vår jihad i dessa länder måste vara genom att bjuda in folk till islam. Om du vill delta i andra former av jihad som stridande jihad, har du ingen rätt att göra detta i dessa länder. Du kan i stället resa till områden där den här typen av jihad är tillåten”.
Vi ser här att Abu Helal och hans nätverk följer Muslimska brödraskapets retorik angående det heliga kriget – jihad.
Det är inte första gången Abu Helal hyllar Det heliga kriget- jihad. I en videoinspelning på moskéns hemsida och YouTube beskriver han sina och sina islamistiska vänners aktiviteter i Växjö som en erövring av Sverige, ett land som består av polyteister. Han jämställer detta med erövringen av Nordafrika under den islamiska eran och säger ”Det påminner mig om invasionerna av Musa bin Nusair när de erövrade länder som tillhör polyteisterna. Nu kommer polyteisterna till våra länder […] Här [i Sverige] vi konverterar fruar, systrar, mödrar och bröder till soldater som kämpar i Irak”.
I denna inspelning erkänner bu Helal att han medverkar till det heliga kriget i Irak genom att skicka svenskar för att kriga där. Enligt den standard islamiska narrativet skedde denna erövringen via massakrer kidnappningar av fångar och tusentals av dem skickades som sexslavar till khalifen. Abu Helar predikar för fredlig erövring av Sverige, men samtidigt utesluter han inte att uppfostra barnen med krigiska jihad.
Det är möjligt att Abu Helal och Muslimska brödraskapet inte predikar för krigiska jihad i Sverige och även samarbetar med Polismyndigheten och Säkerhetspolisen (SÄPO) när det gäller rapportering om de vådsbejakande jihadister som har för avsikt att utföra terrordåd i Sverige. Men samtidigt delar jag SÄPO:s och Skolinspektionens bedömning när det gäller de andra islamiska skolorna; ”eleverna är utsatta för risk för radikalisering”. Sverige ska inte fungera som exportör av krigiska jihad. Växjö Islamiska skola bör stängas omedelbart och kommunen bör begära återbetalning av de undanlagda miljonerna från skattemedlen. SÄPO och Ekobrottsmyndigheten bör kopplas in i utredningen.
Sameh Egyptson
Teol. dr. Interreligiösa relationer