Inledning
Ända sedan 1980-talet har en liten, målmedveten grupp islamister byggt upp ett nätverk av icke-våldsbaserade frontorganisationer i Sverige. Detsamma har skett i de flesta av Europas länder. De har presenterat sig som religiösa trossamfund och som representanter för ”de svenska muslimerna”. Men bakom denna kuliss tillhör de egentligen Muslimska brödraskapet, och företräder dess version av islam och en islamisk stat grundad på Koranen och Guds lag, sharia. Agendan är att genom moskéer och opinionsbildning göra sig till religiösa företrädare för islam och muslimerna, främst hos invandrare från muslimska länder, men också hos politiker och myndigheter. Politiska partier, myndigheter och Svenska kyrkan, samt flera akademiker och medier, har accepterat denna kuliss och denna proklamerade självbild. Endast ett fåtal debattörer och forskare i Sverige ifrågasatte den och den inneboende fundamentalismen. De anklagades då ofta för ”islamofobi” och ”rasism”. I dag har allt fler börjat ifrågasätta denna självbild och dessa organisationers trovärdighet.
Kursbeskrivning
Kursen handlar om politisk islam som nutida politisk ideologi. Ideologin är en religiöst politisk fundamentalism som bland forskare kallas islamism. Dess historiska ursprung på 1930-talet är startpunkten för olika varianter av moderata politiska partier, men också för våldsbejakande revolutionära rörelser – i olika delar av världen och under olika perioder.
Kursen vänder sig främst till partier, organisationer och myndigheter. Höstterminen 2024 ges denna kurs vid Viskadalens folkhögskola på kvartsfart under ledning av Mats Lindberg och Sameh Egyptson, och med flera andra kvalificerade forskare som föredragshållare. Kursen grundar sig på en tidigare kurs, ”Politisk islam förr och nu” (7,5 hp) som Mats Lindberg gav i ämnet statsvetenskap vid Örebro universitet.
Kursen är flexibel och möjlig att ge med olika omfattning och med olika deltagarantal efter överenskommelse. Beställaren svarar själv för lokal och det praktiska. Kontaktperson är sameh.egyptson@egyptson.se. Mobil: 070 – 726 71 61.
Kursinnehåll
Kursen handlar inte om islam som religion hos troende muslimer, utan om de partier och organisationer som har politisk islam som ideologi, främst Muslimska brödraskapet, den mest spridda islamistiska rörelsens globalt. Dess partier och organisationer har sedan 1930- och 1940-talen haft som målsättning att väcka den muslimska befolkningen religiöst och politiskt. Målet har varit att ”re-islamisera” de samhällen som historiskt har haft islam som religion och kultur, men som under 1900-talet hade urvattnats av västerländska, sekulära och moderna tankar och normer. Särskilt den arabiska socialismen och nationalismen under 1950- och 1960-talen, men också sekulariseringen i Turkiet under 1930-talet och i shahens Iran under 1950-talet. Udden i islamismen som ideologi är alltså från början riktad mot ”västs” sekulära och moderna inflytandet samt mot de inhemska eliter som samarbetar med kolonialmakterna.
Organisationerna framställer sig själva och sitt budskap som ”sann islam” – fundamentalism – och uppmålar en lysande framtid, om man bara återvänder till islams grundläggande bud i Guds lag, sharia, och inrättar en ”islamisk ordning” som skyddas av en ”islamisk stat”. Dessa idéer är kännetecknet för all politisk islam över hela världen. På senare tid, när antalet invandrare från muslimska länder i USA, Europa och Skandinavien har ökat, inriktar sig dessa rörelser även på denna befolkning som lever i det hatade ”väst”. Målet är som tidigare att vinna deras förtroende med sikte på en förtydligad och avgränsad muslimsk existens och kultur under dessa rörelsers ledning, alltså inte integration eller assimilering
Kursen har alltså ett statsvetenskapligt perspektiv. Den betraktar politisk islam realistiskt, som vilken politisk ideologi som helst och inte som religion. Som -ism kallas ideologin bland forskare för islamism, helt parallellt med liberalism, socialism, kommunism eller fascism. Och vi ska se att islamism finns i både mer moderata (reformistiska) och mer radikala (revolutionära) varianter, precis som de flesta ideologier. Detta statsvetenskapliga perspektiv skiljer denna kurs från det synsätt som finns bland många religionsvetare som ser all islam som religion. I den här kursen skiljer vi alltså på politisk islam (islam uppvriden till politisk ideologi) och fromhetsislam (islam som privatreligion). Kursen har dock en kritisk utgångspunkt som är demokratiperspektivet. En kritisk grundfråga blir alltså hur politisk islam förhåller sig till demokratins människosyn och demokratins principer för representation och beslutsfattande.
Kursen behandlar:
– Den historiska bakgrunden och uppkomsten av politisk islam. Dess grundare och ideologer. Gemensamma grundtankar, mål och strategier. Sunni och shia.
– Ideologins grundvärden och samhällssyn. Förankring i fundamentalistisk islam. – Muslimska brödraskapet (MB) i Egypten, sunni. Dess verksamhet under olika regimer.
– MB:s flykt till Europa på 1950-talet undan president Nassers förföljelser. Uppbyggnaden i europeiska länder av organisationer och kulturell verksamhet, särskilt från 1990-talet och framåt. Målsättning och strategi för Europa.
– MB under den arabiska våren 2011 och efter det katastrofala nederlaget i Kairo 2013. Flytten och flykten till London, Turkiet och Qatar.
– MB:s organisation och verksamhet i Sverige. Moskéer, skolor, studieförbund och lobbyverksamhet gentemot politiker och myndigheter. Statsbidrag och ekonomi.
– Den svenska debatten om MB:s närvaro. Kritiker respektive stödjare.
– Den långvariga principiella kritiken mot all politisk islam. Dels från Koran-baserad fromhetsislam. Dels från modern eller liberal islam som ser islam som privatreligion och argumenterar för en sekulär, religiöst neutral stat.
Kursledning
Mats Lindberg, professor i statskunskap, är specialist på politiska idéer och ideologier. Han har undervisat och forskat vid svenska universitet i snart fyrtio år. Sameh Egyptson är teol.dr. i interreligiösa relationer. Hans doktorsavhandling är den omtalade Global politisk islam? Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige (Lund 2023). Han är den främste kännaren i Sverige av nutida politisk islam, särskilt Muslimska brödraskapet, den viktigaste islamistiska rörelsen globalt och i vår del av världen. En handfull andra, disputerade och högt kvalificerade föredragshållare medverkar också (Magnus Norell, Khaled Salih, Aje Carlbom med flera).
Uppläggning
Vid Viskadalens folkhögskola under Ht 2024 består kursen av tre kursträffar, två med internat fredag-söndag, samt en digital träff lördag-söndag. Vid varje kursträff ges cirka fyra till sju föredrag med efterföljande diskussioner. Särskild tid för grupparbeten och gruppdiskussioner läggs in i schemat.
Flexibla möjligheter
Det betyder att kursen är möjlig att ges med stor flexibilitet. Man kan följa exemplet ovan med tre kurshelger. Man kan också tänka sig tre förkortade kurshelger, t.ex. enbart tre lördagar.
Annan förkortning är också möjlig. Man kan tänka sig en förkortad internatkurs över bara en helg med fem-sex föredrag. Eller en ännu kortare kurs, med tre-fyra föredrag under en enda dag. Man kan bygga in digitala föredrag via zoom.
Vilket alternativ som passar, och kostnaden för detta, avgörs efter överenskommelse med kursledarna.
Pedagogik
Inga särskilda förkunskaper behövs. Diskussionerna står i centrum. Inledande föredrag på ca 20–30 minuter följs alltid av diskussioner i minst en halv timme. Diskussioner med andra ser vi som den bästa vägen till kunskaper och insikter. Vi ska alla bidra med kunskaper, insikter,
funderingar och inte minst frågor. Ingen fråga är för obetydlig. Om man inte frågar får man ingenting veta, säger ordspråket.
Kurslitteratur
Ämnet politisk islam är omfattande. Det finns inga färdiga läroböcker utan vi får plocka kursmaterial från olika håll. Vi försöker att så långt möjligt ha kurslitteratur på svenska. Böcker kan lånas på bibliotek eller köpas från Bokus, ad libris eller antikvariat.net. Viss kurslitteratur måste dock vara på engelska.
Kurslitteratur och diskussionsuppgifter fastställes i samråd med kursledarna beroende på hur omfattande kurs man vill ge. Till varje kurstillfälle rekommenderas viss gemensam kurslitteratur som alla ska ha läst så vi har en gemensam plattform att utgå från. Där försöker vi hålla ner sidantalet. Därtill kommer valfri kurslitteratur som var och en väljer från de förslag som vi ger, eller från eget val och intresse.